Wyposażenie/Doposażenie stanowiska pracy
Nie znaleziono aktywnych form.
formy archiwalne
W razie pytań prosimy o kontakt:
Kontakt do pracownika urzędu
Imię i nazwisko |
Stanowisko |
Telefon |
Adres e-mail |
Edyta Sawczuk |
Specjalista do spraw programów |
83 341-65-12 |
esawczuk@pupbialapodlaska.pl |
Oddział Zamiejscowy Ewidencji i Rynku Pracy w Międzyrzecu Podlaskim, ul. Czysta 25 |
Iwona Waszkiewicz |
Specjalista do spraw programów - stażysta |
83 341-66-33 |
iwaszkiewicz@pupbialapodlaska.pl |
REFUNDACJA KOSZTÓW WYPOSAŻENIA LUB DOPOSAŻENIA STANOWISKA PRACY DLA SKIEROWANEGO BEZROBOTNEGO
Refundacja wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oznacza zwrot kosztów poniesionych na zakup maszyn, urządzeń i narzędzi niezbędnych do pracy osoby bezrobotnej skierowanej na utworzenie stanowiska pracy. Na wyposażone stanowisko może zostać skierowany bezrobotny objęty II profilem pomocy.
O refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego mogą ubiegać się:
- podmioty prowadzące działalność gospodarczą,
- niepubliczne przedszkola i niepubliczne szkoły,
- producenci rolni (osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zamieszkujące lub mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będące posiadaczem gospodarstwa rolnego lub prowadzące dział specjalny produkcji rolnej),
zwani dalej pracodawcami - jeżeli zatrudniają co najmniej 1 pracownika (w przypadku producenta rolnego pracownik powinien być zatrudniony przez okres ostatnich 6 miesięcy, w każdym miesiącu w pełnym wymiarze czasu pracy).
Pracodawca ubiegający się o refundację powinien spełniać łącznie następujące warunki:
- przez okres 6 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku:
- prowadzić działalność gospodarczą (dot. podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, z tym że do wskazanego okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia działalności gospodarczej),
- prowadzić działalność na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (dotyczy niepublicznych szkół i przedszkoli),
- posiadać gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym tj. być właścicielem gruntów, posiadaczem samoistnym gruntów lub użytkownikiem wieczystym gruntów i podatnikiem podatku rolnego (dotyczy producentów rolnych),
- nie zmniejszać wymiaru czasu pracy pracownika i nie rozwiązywać stosunku pracy z pracownikiem w drodze wypowiedzenia dokonanego przez podmiot, przedszkole lub szkołę bądź na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników (także w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia otrzymania refundacji),
- nie zalegać w dniu złożenia wniosku z wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom oraz z opłaceniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych,
- nie zalegać w dniu złożenia wniosku z opłacaniem innych danin publicznych,
- nie posiadać w dniu złożenia wniosku nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych,
- nie być karanym w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. - Kodeks karny /Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm./ lub ustawy z dnia 28 października 2002r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary / Dz. U. z 2016, poz. 154/,
- spełniać warunki, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 kwietnia 2012r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej /Dz. U. z 2015r., poz. 1041/,
- spełniać warunki, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis ( Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013r. str.1) ,
- rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym ( Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013r. str.9) .
Kwota przyznanej refundacji nie może przekraczać 6 – krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia.
Refundacji nie można uzyskać na:
- handel obwoźny,
- prowadzenie sezonowej działalności gospodarczej,
- działalność o charakterze hazardowym, tj. gry liczbowe, loterie, zakłady wzajemne, gry na automatach oraz wymienionych w § 12 procedur wewnętrznych.
Przyznane Pracodawcy środki finansowe nie mogą być przeznaczone na:
- pokrycie wydatków związanych z kosztami budowy, modernizacji, adaptacji i remontów pomieszczeń i lokali,
- zakup nieruchomości,
- zakup udziałów w spółkach,
- zakup samochodów /nie dotyczy pojazdów specjalnego przeznaczenia/,
- zakup towaru handlowego,
- nabycie maszyn, urządzeń i pojazdów w formie leasingu lub kredytu,
- zakup środków trwałych, narzędzi od współmałżonka, dziadków, rodziców, teściów, dzieci oraz rodzeństwa wnioskodawcy i ich współmałżonków oraz od podmiotów, będących właścicielami, wspólnikami lub udziałowcami podmiotu wnioskującego oraz od osób poręczających i ich współmałżonków,
- pokrycie opłat administracyjnych, skarbowych, abonamentów telefonicznych i internetowych opłat z tytułu uzyskanych koncesji i pozwoleń, opłat eksploatacyjnych /prąd, woda, czynsz itp./, kosztów reklamy i promocji, kosztów wynagrodzenia pracowników oraz innych opłat i należności w tym na pokrycie składek ubezpieczeniowych,
- zakup telefonu komórkowego,
- pokrycie kosztów przesyłek i dostaw, pakowania oraz transportu nabywanych urządzeń, maszyn i narzędzi,
- koszty montażu, gwarancji, instalacji zakupionego wyposażenia,
- pokrycie kosztów instalacji klimatyzacji i alarmu.
Formami zabezpieczenia ewentualnego zwrotu otrzymanej refundacji przez pracodawcę może być:
- poręczenie,
- weksel z poręczeniem wekslowym /aval/,
- gwarancja bankowa,
- zastaw na prawach lub rzeczach,
- blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym,
- akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.
Pracodawca zobowiązany jest:
- utworzyć nowe miejsce pracy dla osoby bezrobotnej,
- utrzymać przez okres co najmniej 24 miesięcy stanowisko pracy utworzone w związku z przyznaną refundacją,
- wyposażyć tj. zakupić z własnych środków finansowych zgodnie ze złożoną specyfikacją wydatków wyposażenie stanowiska pracy, w terminie 30 dni od dnia podpisania umowy,
- złożyć rozliczenie zakupionego wyposażenia, w terminie wskazanym w umowie,
- zatrudnić skierowanego przez Powiatowy Urząd Pracy bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu pracy na co najmniej 24 miesiące i przestrzegać w ramach nawiązanego stosunku pracy przepisów kodeksu pracy oraz innych obowiązujących przepisów prawnych (do 24 miesięcznego okresu zatrudnienia wlicza się okres usprawiedliwionej nieobecności pracownika spowodowanej czasową niezdolnością do pracy z powodu choroby, urlopu macierzyńskiego, urlopu wychowawczego, ale nie wlicza się okresu przebywania pracownika na urlopie bezpłatnym),
- dostarczyć do Powiatowego Urzędu Pracy kopię umowy o pracę zawartą z zatrudnionym bezrobotnym,
- dostarczać do Powiatowego Urzędu Pracy w Białej Podlaskiej do końca miesiąca następującego po upływie 6, 12, 18 oraz 24 miesięcy zatrudnienia skierowanego bezrobotnego kopie deklaracji ZUS DRA wraz z dowodami wpłaty składek / ZUS 51, ZUS 52 i ZUS 53/ oraz ZUS RCA - imiennego raportu o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach pracownika zatrudnionego na stanowisku utworzonym w wyniku refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia /za każdy miesiąc pracy/. Na dokumencie ZUS RCA nie należy zamieszczać danych dotyczących innych pracowników,
- zwrotu równowartości odzyskanego, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. z 2016, poz. 710 z późn. zm./, podatku od zakupionych towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania.Podatek VAT (wykazany w fakturach przedstawionych do rozliczenia dofinansowania) należy zwrócić do urzędu pracy w sytuacji, gdy pracodawca otrzyma zwrot tego podatku z Urzędu Skarbowego lub skorzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- na bieżąco informować Powiatowy Urząd Pracy o wszelkich zmianach dotyczących nazwy pracodawcy, adresu jego siedziby, nazwiska lub adresu zamieszkania osoby upoważnionej do działania w imieniu pracodawcy, miejsca i adresu prowadzenia działalności oraz o zmianach tych danych dotyczących poręczycieli,
- umożliwić przeprowadzenie wizyty sprawdzającej utworzenie stanowiska pracy i jego wyposażenie. Wizytę u Pracodawcy przeprowadzają pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy przed dokonaniem wypłaty refundacji i skierowaniem bezrobotnego, w terminie 14 dni od dnia złożenia rozliczenia,
- przechowywania dokumentów związanych z przyznanym dofinansowaniem przez okres 10 lat od dnia zawarcia umowy.
Pracodawca zobowiązany jest udokumentować fakt zakupu wyposażenia stanowiska pracy przedkładając:
- rozliczenie zawierające zestawienie kwot wydatkowanych ujętych w specyfikacji, która stanowi załącznik do umowy. Rozliczenie należy przedłożyć w terminie wskazanym w umowie. W rozliczeniu należy wykazywać kwoty wydatków z uwzględnieniem podatku od towarów i usług (kwoty brutto),
- faktury lub rachunki wystawione w kwocie brutto przez podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą. Dokumentami potwierdzającymi wydatkowanie środków nie mogą być umowy cywilnoprawne lub rachunki wystawione przez osoby fizyczne.
- wszystkie faktury powinny zawierać klauzulę o formie dokonanej zapłaty /przelew lub karta płatnicza/ oraz należy dołączyć wyciąg bankowy potwierdzający realizację płatności w formie przelewu lub za pomocą karty płatniczej.
- faktury płatne gotówką nie będą uwzględnione przy rozliczeniu.
Liczba tworzonych miejsc pracy ze środków Funduszu Pracy nie może przekroczyć liczby osób zatrudnionych u pracodawcy w dniu złożenia wniosku, przy czym w przypadku:
- mikroprzedsiębiorstw- nie może być większa niż 2 utworzone miejsca pracy,
- małych przedsiębiorstw- nie może być większa niż 3 utworzone miejsca pracy,
- średnich przedsiębiorstw- nie może być większa niż 4 utworzone miejsca pracy,
- dużych przedsiębiorstw - nie może być większa niż 5 utworzonych miejsc pracy.
Realizacja programu uzależniona jest od aktualnie posiadanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Białej Podlaskiej środków finansowych z Funduszu Pracy.
- Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2016r. poz.645 z późn. zm.) ,
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 kwietnia 2012r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015r. poz. 1041),
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej /Dz. U. z 2016r. poz. 1808 z późn. zm./,
- Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013r. str.1),
- Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013r. str.9),
- Ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej /Dz. U. z 2016r. poz. 1829 z późn. zm./,
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 2016r. poz. 1943, z późn. zm./,
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym /Dz. U. z 2016r.poz. 617, z późn. zm./,
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2016r. poz. 2032 z późn. zm./,
- Ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2016r. poz. 1888, z późn. zm./.
- Procedury wewnętrzne.
Przydatne linki:
W razie pytań prosimy o kontakt:
Imię i nazwisko |
Stanowisko |
Telefon |
Adres e-mail |
Edyta Sawczuk |
Specjalista do spraw programów |
83 341-65-12 |
esawczuk@pupbialapodlaska.pl |
Oddział Zamiejscowy Ewidencji i Rynku Pracy w Międzyrzecu Podlaskim, ul. Czysta 25 |
Iwona Waszkiewicz |
Specjalista do spraw programów - stażysta |
83 341-66-33 |
iwaszkiewicz@pupbialapodlaska.pl |