Prace społecznie użyteczne - to prace wykonywane przez bezrobotnych bez prawa do zasiłku na skutek skierowania przez starostę, organizowane przez gminę w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, organizacjach lub instytucjach statutowo zajmujących się pomocą charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej.
Miejsce organizacji prac społecznie użytecznych
- W jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, tj. ośrodkach pomocy społecznej, domach pomocy społecznej, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ośrodkach wsparcia, ośrodkach interwencji kryzysowej,
- W organizacjach pozarządowych statutowo zajmujących się pomocą charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej,
- W organizacjach pozarządowych realizujących zadania pomocy społecznej na zlecenie lub w ramach działań statutowych,
- W instytucjach działających na rzecz społeczności lokalnej , nie działających w celach maksymalizacji zysku, tj. w urzędzie gminy i jednostkach organizacyjnych utworzonych przez gminę nie posiadających osobowości prawnej, jeżeli są one jednostkami budżetowymi , np. szkołach, domach kultury, bibliotekach, żłobkach i przedszkolach.
Cel wykonywania prac społecznie użytecznych
Prace społecznie użyteczne mają służyć w pierwszym rzędzie weryfikacji umiejętności społeczno-zawodowych osób korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej w celu określenia ich sytuacji na rynku pracy.
Zakłada się, że prace społecznie użyteczne stanowić będą pierwszy etap w reintegracji społeczno-zawodowej beneficjentów pomocy społecznej.
Do prac społecznie użytecznych kierowani są bezrobotni bez prawa do zasiłku, korzystający ze świadczeń z pomocy społecznej, wskazani przez kierownika ośrodka pomocy społecznej.
Do wykonywania tych prac mogą być kierowane również osoby uczestniczące w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielniania, lokalnym programie pomocy społecznej lub indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, jeżeli podjęły uczestnictwo w tych formach w wyniku skierowania powiatowego urzędu pracy.
Czas wykonywania prac społecznie użytecznych
Bezrobotny wykonuje prace społecznie użyteczne na terenie gminy w której zamieszkuje lub przebywa w wymiarze do 10 godzin tygodniowo. Harmonogram – dni oraz godziny – nie musi oznaczać wykonywania tych prac w każdym kolejnym tygodniu w układzie powtarzalnym. Dni i godziny powinny wynikać z potrzeb gmin podmiotów, w których prace społecznie użyteczne mają być wykonywane.
Prace społecznie użyteczne są organizowane na wniosek gminy. Gmina która chce zorganizować prace społecznie użyteczne winna:
- sporządzić do dnia 31 stycznia każdego roku roczny plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych i przesłać go urzędowi pracy oraz kierownikowi ośrodka pomocy społecznej, który zawiera;
- rodzaje prac społecznie użytecznych;
- okres wykonywania prac społecznie użytecznych;
- liczbę godzin wykonywania prac społecznie użytecznych;
- zawrzeć porozumienie ze starostą w sprawie zorganizowania prac społecznie użytecznych;
- przyjąć skierowanych bezrobotnych do wykonywania tych prac.
Obowiązki gminy, w której są zorganizowane prace społecznie użyteczne
- gmina przyjmuje skierowanych bezrobotnych wskazanych przez kierownika ośrodka pomocy społecznej;
- poucza o konieczności przestrzegania ustalonego w miejscu wykonywania pracy społecznie użytecznej porządku i dyscypliny;
- zapoznaje bezrobotnych z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy;
- niezwłocznie zawiadamia powiatowy urząd pracy i kierownika ośrodka pomocy społecznej w przypadku gdy bezrobotny:
- nie zgłosi się powykonywania prac społecznie użytecznych,
- nie podejmie przydzielonej pracy,
- opuści miejsce wykonywania pracy,
- naruszy porządek i dyscyplinę w miejscu wykonywania pracy.
- prowadzi ewidencję tych prac i ustala wysokość przysługujących im świadczeń, uwzględniając rodzaj i efekty wykonywanej pracy;
- wypłaca świadczenia bezrobotnym w okresach miesięcznych z dołu;
Gminy od wypłaconych świadczeń nie odprowadzają zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.sporządza wnioski o refundację dołączając kopię listy płac bezrobotnych z podaniem wysokości wypłaconego świadczenia i pokwitowaniem odbioru potwierdzonym podpisem osoby bezrobotnej, lub kopie przelewu świadczenia na konto osobiste bezrobotnego.
Uprawnienia osoby bezrobotnej w trakcie tych prac
Osoba wykonująca prace społecznie użyteczne zachowuje status osoby bezrobotnej w trakcie wykonywania tych prac.
Bezrobotnemu przysługuje świadczenie pieniężne za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych. Świadczenie nie przysługuje za okres niewykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy.
Wypłata świadczenia przez gminę dotyczy jedynie faktycznych godzin wykonywania przydzielonych prac.
Kwota świadczenia podlega waloryzacji na zasadach określonych w art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Od świadczenia pieniężnego z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych nie jest odprowadzana składka na ubezpieczenia społeczne, wypadkowe i zdrowotne przez gminę lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne.
Osoba wykonująca prace społecznie użyteczne jest objęta ubezpieczeniem zdrowotnym (z tytułu posiadania statusu osoby bezrobotnej) oraz ubezpieczeniem wypadkowym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 30 października 2002r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach (Dz.U.Nr 199, poz. 1674, z późn. zm.).
Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne powinien zapewnić osobie bezrobotnej w miarę możliwości takie same warunki wykonywania powierzonych zadań w ramach tych prac, jakie mają zatrudnieni u niego pracownicy – przede wszystkim dotyczy to kwestii związanych z bhp, np. odzież i obuwie robocze, napoje i posiłki regeneracyjne.
Koszty stworzenia tych warunków ponosi gmina lub podmiot, w którym organizowane są prace społecznie użyteczne.
Przepisy nie przewidują poddawania osób kierowanych do prac społecznie użytecznych badaniom lekarskim na zasadach dotyczących pracowników, w celu ustalenia przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania tych prac, jednakże przy przydziale prac należy uwzględniać stan zdrowia osoby bezrobotnej jak również wiek osoby oraz w miarę możliwości posiadane kwalifikacje.
Refundacja gminie poniesionych kosztów z tytułu prac społecznie użytecznych
Powiatowy Urząd Pracy refunduje gminie ze środków Funduszu Pracy 60% minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu.
Obowiązujące stawki, kwoty i wskaźniki - znajdują się na stronie www.pupbialapodlaska.pl → dla bezrobotnych i poszukujących → finansowe formy wsparcia → wysokość świadczeń pieniężnych
Podstawa prawna: - Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2015r. poz.149); -rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 października 2005r. w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych (Dz. U. Nr 210 poz. 1745)
W razie pytań prosimy o kontakt:
Powiatowy Urząd Pracy w Białej Podlaskiej, ul. Brzeska 101 |
Imię i nazwisko |
Stanowisko |
Telefon |
Adres e-mail |
Katarzyna Olichwirowicz |
Specjalista do spraw programów |
83 341-65-13 |
kolichwirowicz@pupbialapodlaska.pl |
Anna Jówko |
Specjalista ds. programów - stażysta
|
83 341-65-16 |
ajowko@pupbialapodlaska.pl |
Oddział Zamiejscowy Ewidencji i Rynku Pracy w Międzyrzecu Podlaskim, ul. Czysta 25 |
Beata Hubica |
Specjalista do spraw programów - stażysta/specjalista do spraw rozwoju zawodowego |
83 341-66-32 |
bhubica@pupbialapodlaska.pl |
Iwona Waszkiewicz |
Specjalista do spraw programów - stażysta |
83 341-66-33 |
iwaszkiewicz@pupbialapodlaska.pl |