Roboty Publiczne - to zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac organizowanych przez powiaty, gminy, organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką: ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej, a także spółki wodne i ich związki, jeżeli prace te są finansowane lub dofinansowane ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.
Do wykonywania robót publicznych mogą być kierowane osoby objęte II profilem pomocy.
Organizator robót publicznych składa wniosek o organizowanie robót publicznych do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce wykonywania tych robót.
Organizator robót publicznych może wskazać pracodawcę, u którego będą wykonywane roboty publiczne.
Finansowanie robót publicznych
Starosta zwraca organizatorowi robót publicznych, który zatrudnił skierowanych bezrobotnych, a także bezrobotnych będących dłużnikami alimentacyjnymi, w rozumieniu przepisów o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, przez okres do 6 miesięcy, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składek na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczonego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia
Szczegółowe warunki zatrudnienia i refundacji określa umowa zawarta z organizatorem lub wskazanym pracodawcą.
Organizator lub wskazany przez niego pracodawca zatrudnia osobę bezrobotną zawierając umowę o pracę i ponosi wszystkie koszty związane z zatrudnieniem tej osoby.
Refundacja poniesionych kosztów dokonywana jest po przedłożeniu przez pracodawcę dokumentów potwierdzających poniesione koszty/wynagrodzenia, składkę ZUS, zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne organizator lub wskazany przez niego pracodawca jest obowiązany do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego przez okres 3 miesięcy.
Naruszenie warunków umowy w zakresie zatrudnienia skierowanego bezrobotnego przez okres trwania robót publicznych powoduje obowiązek zwrotu uzyskanych refundacji wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanych refundacji od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowanego bezrobotnego, rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. - Kodeks pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy skierowanego bezrobotnego w trakcie okresu objętego refundacją albo przed upływem okresu 3 miesięcy starosta kieruje na zwolnione stanowisko pracy innego bezrobotnego.
Pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całosci wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty w przypadku odmowy przyjęcia skierowanego bezrobotnego na zwolnione stanowisko.
Refundacja w ramach robót publicznych stanowi pomoc de minimis i jest przyznawana zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis - dotyczy beneficjentów pomocy.
Realizacja programu uzależniona jest od aktualnie posiadanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Białej Podlaskiej środków finansowych z Funduszu Pracy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2015r. poz. 149);
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne (Dz U z 2014r. poz. 864);
-- rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013r. str.1)
- rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art.. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym ( Dz. Urz. UE L z 24.12.2014r. 352 str. 9)
W razie pytań prosimy o kontakt:
Imię i nazwisko |
Stanowisko |
Telefon |
Adres e-mail |
Natalia Andrusiuk |
Specjalista do spraw programów - stażysta |
83 341-65-14 |
nandrusiuk@pupbialapodlaska.pl |
Oddział Zamiejscowy Ewidencji i Rynku Pracy w Międzyrzecu Podlaskim, ul. Czysta 25 |
Iwona Waszkiewicz |
Specjalista do spraw programów - stażysta |
83 341-66-33 |
iwaszkiewicz@pupbialapodlaska.pl |